Mandikan mayat


Masa cuti study week yg lalu
opah (nenek) aku kmbali ke rahmahtullah
innalillahiwainnailaihirojiun
"ssungguhnya kami milik Allah & kpdaNya kmi kembali"




ni bru kli kedua aku mghadiri upacara kematian
sbelum ni smasa kmatian wan aku..

pngalaman yg ingin aku kongsikn kt sni
smasa mandikan mayat opah aku
trus terang aku kta kn
aku takut akan mayat
tapi aku tetap mmberanikan diri 
utk mmandikan opah

opah dh lma sakit
dsebabkan waktu aku kcil ja aku brsma dia
msa waktu sihatnya
xda lah aku rapat sgt dgn nya
~smoga opah dtempatkn dgn org briman..amin~

aku kuatkn hati utk mmandikan opah aku
sbbnya aku ingin blajr cara2 mandikan mayat
supaya bila org trdekat yg mati kelak
dapat aku mandikan bkn org lain
lagipun bkn kah ni 1 fardhu kifayah

pada mulanya mkcik tu awal2 lagi brpesan
jika trjadi perkara yg pelik2
jgn dcitakn pada ssiapa
btoi lah..klau kta ttup aib org..
Allah kn tutup aib kta di akhirat kelak

sterusnya aku masuk ke bilik mandi mayat
semua ank2 perempuan opah aku
trut brsama utk mandikan

mulanya segala najis dibuang dri si mayat
kuku dibersihkan
kemudia dijirus dgn air sabun brkali2
stelah itu dijirus pula dgan air bersih
last skali bru dijirus dgn air kapur barus
smbil brselawat kpd junjungan bsar Nabi saw

spanjang mlakukan proses2 ni
mkcik itu xputus2 mminta maaf 
kat opah klau da trkasar
aku prnh trbaca..
wlaupun mayat itu dh trpisah roh dri bdn
tpi dia still mrasa sgala ksakitan

akhir skali
opah diambik kn wudhuk oleh aunty
dan
dipakaikan telekung
dan celak
SubhanaAllah
sucinya muka opah
makcik tu ckp dh cntik dh nk jmpa Allah nih

slepas itu anggota bdn opah
dbalut dgn kapas..
& seterusnya dikafankn


mkcik yg lead msa mndi kn tu
brpesan lps ni kna mndi air pnas
sbb aura si mati bleh myebabkan kita demam

Death note: Sjk kmatian opah mak slalu brpsan jgn p jauh dri dy..
jgn khwin org jauh2..
ckp nk smbung master kt oversea pn cm xnk bgi
sbb pk teh yg dok lgkawi pn xsmpat nk tgk opah

sbelum nih rmai yg tnya result baik
npa xsmbung belajar oversea
sbb nih lah alasan utama
aku xskuat kwan2 aku yg lain..
wlpn jelous sgt kwn2 mrantau ke negeri org
tpi insya Allah 1 hari nti aku akn mnjejakkn kaki ke oversea jgk
klau bkn sbb blajar
tpi sbb jln2 mungkin..
cm cik Jun..p oversea slalu pakai duit sndri..hik3








No comments:

Post a Comment